آکادمی ای ادز

بهینه سازی محتوا

بازاریابی محتوا و بهینه سازی سایت در حوزه بازاریابی دیجیتال در عین حال که بسیار با یکدیگر مرتبط هستند، اما می توانند فاصله ی بسیاری نیز از هم داشته باشند. قطعا در برخی از موارد همپوشانی بین این دو وجود دارد، اما آیا متخصص سئو میتواند به خوبی یک مدیر محتوا باشد، یا بالعکس؟

بهینه سازی یک صفحه، هسته اصلی فرآیند بهینه سازی است و این بدان معناست که کار با محتوا بخشی از کار متخصصان سئو است. اما آیا این معنی را می دهد که بهترین فرد برای بهینه سازی مطالب شما متخصص سئو است؟ یا باید بهینه سازی وبسایت به عهده نویسنده باشد؟ و اگر چنین است، تا چه حد؟

اینها سوالاتی هستند که امیدواریم در اینجا بتوانیم به آنها پاسخ دهیم.

مبحث سئو فراتر از هنر گرفتن رتبه بالای موتور جستجوگر. در واقع، بیشتر آنچه شامل سئو واقعی است مقدار اندکی با هنر و خلاقیت پر می شود. و در حالت کلی بخش عمده ای از زمان صرف تجزیه و تحلیل و رفع مشکلات و مرمت و معماری سایت می شود.

 

 

اکثر وب سایت ها - حتی آنهایی که در وردپرس ساخته شده است - لایه به لایه دارای مشکل هستند. البته این طبیعی است که 50-80٪ از آنها مشکلات ساختاری هستند و چندان ارتباطی به محتوا ندارند. اما این از اهمیت محتوا در رابطه با سئو کم نمیکند. در واقع، یک رابطه چرخشی بین این دو وجود دارد: وقتی بررسی مشکلات سایت در موتورهای جستجو درست انجام نشود، محتوای بسیار کامل هم به سختی می تواند در ارتقای تاثیرگذار باشد. از سوی دیگر اگر محتوا دارای کمبود بوده و نویسنده مطالب بهینه را انتخاب نکند، بهترین متخصص سئو با کاملترین تجهیزات هم برای ارتقای سایت به مشکل بر می خورد.

این وابستگی متقابل بین محتوای خوب و بهینه سازی درست سایت است که البته به مزاج سایت های با بودجه محدود که سودای موفقیت در سر دارند چندان خوش نمی آید. اگر مجبورید فقط یکی از این دو مقوله را انتخاب کنید، بهتر است روی کدام مورد سرمایه گذاری کنید؟ و یا اینکه آیا میتوان یک کمی از هر دو و اندکی امید برای موفقیت را داشت؟

این مورد بسیار مهمی است. برای رسیدن به نتیجه، نیازمند مقدار کافی از هر دو مقوله خلاقیت نویسنده و فن سئو هستید. در این برهه از زمان، خلاقیت در درصد بسیار کمی از مباحث سئو نقش دارد. این بدان معنی نیست که خلاقیت را برای پیدا کردن و پیاده سازی راه حل به مشکلات فنی کنار بگذاریم. بلکه تنها جنبه خلاق جستجوگرها کار با کلمات کلیدی محتوا است که به اعتقاد نویسنده، مسئولیت این مورد با متخصص سئو نیست.

هنگامی که نوبت به بخش محتوای فرآیند بهینه سازی می آید، وظیفه ی SEO تحقیق و انتخاب کلمه کلیدی است. این کار ویرایشگر نیست که ساعتها در بین کلمات کلیدی سر بزند و و کیفیت و کمیت کلمات کلیدی را تعیین کند. کار ویرایشگر ادغام کلمات کلیدی توسط جستجوگرها با محتوای ارائه شده است.

علاوه بر بلوغ فنی سئو، محتوای بهینه سازی شده میتواند توسط استفاده از کلمه کلیدی وزن شود. یک نویسنده ی خوب می داند که چگونه یک لیست از کلمات کلیدی تهیه کند و آنها را به طور طبیعی به یک قطعه خوب از محتوا که این موضوع به طور موثر پوشش می دهد، شکل دهد.

پس از فرآیند تحقیق کلمه کلیدی، مورد مهم اولیه از جستجوگرها در رابطه با محتوا این است که مطمئن شوید آن کلمه در دسترس است. این یعنی اطمینان از تمام صفحات یک عنوان، توضیحات، و محتوای منحصر به فرد – و اینکه عنکبوت موتور جستجو می تواند آن را پیدا کند و تجزیه و تحلیل آن را به درستی انجام دهد. 

امروزه، نویسنده محتوا نیاز به دانستن موارد بیشتری در مورد سئو و متخصص سئو نیاز به دانستن موارد زیادی در مورد مدیریت محتوا دارد. به این دلیل که بهینه سازی محتوا مستلزم درک این مهم است که موتورهای جستجو چگونه کار می کند.

نویسنده باید همیشه با تمرکز بر دیدگاه بازدیدکننده به نوشتن بپردازد. بیشترین ذهنیت خود را روی نیازهای اولیه بازدیدکننده قرار دهد. اما این دلیل بر آن نیست که نقش موتورهای جستجوگر را نادیده بگیرد. محتوای نوشته شده باید هر دو مقوله را پوشش دهد.